Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Space of Mind

Den 10/10 utlyste WHO dagen ”World Mental Health Day”. I samband med den dagen introducerades eleverna på Dalarö skola ett nytt rum som heter Space of Mind.

Invigning av Space of Mind-rummet.

Rummet är skapt för att förbygga stress och främja återhämtning och lugn. Rummet, som kommer finnas tillgängligt under skol- och fritidstider, blir en stillsam oas dit eleverna kan gå när de behöver lugn och ro. Detta blir en viktig kontrast till alla aktiviteter som annars äger rum under skoldagen och fritidsverksamheten.

I grundskolans läroplan framgår bland annat att skolans elever ska ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att;
 Röra sig allsidigt i olika miljöer samt förstå vad som kan påverka hälsa och välbefinnande.
 Undervisningen i fritidshemmet ska komplettera förskoleklassen och skolan även genom att erbjuda eleverna rekreation och vila för hälsa och välbefinnande.
 Livsstilens betydelse för hälsan, till exempel hur kost, sömn och balansen mellan fysisk aktivitet och vila påverkar det psykiska och fysiska välbefinnandet.
 Vidare ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om hur de olika val som människor gör kan bidra till en hållbar utveckling.

Detta projekt som genomfördes i samarbete med Kirsten Hinder och Sara Bengtsson på företaget Artwell AB, är ett sätt för oss på Dalarö Skola att bidra till elevernas och personalens hållbarhet, då vi främjar och integrerar återhämtning under skoldagen.
För att hjälpa eleverna att varva ner/återhämta sig så innehåller rummet:
 Videokonst
 Ljudlandskap
 Ergonomisk möblering
 Lugnande färgscheman
 Ljudabsorberande material
 Inspiration från naturen

Rummet är utvecklat och framtaget av företaget Artwell AB (www.artwell.se) som skapar multisensoriska, integrerade utrymmen för att förbygga stress och främja välmående, inom bland annat skolor och företag.

Även de äldre eleverna på skolan får möjlighet att besöka rummet under dagen. Vår förhoppning är att rummet Space of Mind ska leda till ökad elev- och personalhälsa och ge alla möjlighet till återhämtning under skoldagen.

Vi ser detta som startskottet på ett spännande arbete med att främja god arbetsmiljö och minska psykisk ohälsa och vi vill samtidigt passa på att tacka Artwell för deras arbete med att skapa Space of Mind på skolan.

Skolledningen i samarbete med Artwell AB

Senast uppdaterad: 28 november 2019